Jom sambung Part 7…

30th June 2019

9.00am baru gerak dari hotel menuju ke Swiss Village (Waze). Harini memang saja nak keluar lewat sebab semalam terlampau sakan berjalan2. Okay, jom kita sambung. Lokasi Swiss Village ini terletak di kawasan yang berbukit sikit. Menjadikan kawasan ini salah satu lokasi yang menarik untuk dikunjungi. Korang juga boleh stay dekat hotel2 yang ada dekat sini. Lokasi ini dikenali kerana terdapat bangunan yang berwarna-warni. Terdapat juga café2 hipster yang pelbagai. Cik Fazz ada juga try makan dan lepak di salah satu café yang menarik perhatian kami. Agak beruntung sebab masuk je café tu dan kami bertanya adakah makanan di sini safe to eat for Muslim dan mereka mengatakan di sini boleh dikategorikan halal kerana menggunakan bahan dan dimasak tanpa campuran wine. Alhamdulillah! Total damage di sini KRW 18,500.

Setelah hampir 2 jam bergambar sakan dekat Swiss Village, Cik fazz meneruskan pengembaraan ke destinasi seterusnya. Perkara yang perlu dilakukan sekarang adalah mencari Hanbok Studio Hue (GPS: 7259837). GPS yang diterima kurang tepat. Cuma korang perlu berjalan sikit untuk mencari lokasi studio ni. Studio ni antara studio yang menyewakan hanbok dalam kadar yang murah di Jeju. Kalau tak silap recommended by Visit Jeju masa Cik Fazz tanya dulu. Kalau tak silap haritu Cik Fazz sewa dengan kadar KRW 20,000 untuk 3 jam pertama. Lepas tu kalau terlebih jam dia akan charge lain, tapi lupa pulak kiraan dia macam mana.

Bila diperhatikan, Studio Hue ni berdekatan dengan Jungang Underground Tangga No. 11. Berhampiran juga terdapat Jeju Mokgwana (GPS: 7023081) yang merupakan bekas pejabat rasmi kerajaan Jeju semasa era Joseon. Entrance fee sebanyak KRW 1,500. Boleh la bergambar sakan dengan mengenakan hanbok yang telah disewa tadi. Mokgwana ni tidak la seluas mana, jadi pusing2 dah bosan sebab jumpa benda yang sama kan. So Cik Fazz ajak adik pergi ke Jungang Underground untuk sambung shopping. Jam 4.00pm kami dah terpacak balik dekat depan Mokgwana sebab ada info mengatakan terdapat show pertukaran waktu pengawal. Dapat la tengok persembahan sampai habis. Selesai je show tu kami terus bergegas pulang ke Studio Hue untuk memulangkan hanbok yang disewa.

Disebabkan kami dah nak sampai ke penghujung acara, maka Cik Fazz mengajak adik untuk pergi makan bubur abalone yang disebut2 oleh warga blogger sekalian. Lokasi yang di pilih adalah Jeju Onuii Seafood Restaurant (GPS: 7826801). Merupakan restaurant seafood terakhir dalam itinerary sebelum terbang pulang ke Malaysia. Retaurant ini merupakan salah satu restaurant yang Muslim Friendly di Jeju. Di sini kami order Abalone Porridge dan Abalone Hot Pot. Wallah, sangat2 recommended!!! Dekat restaurant ni juga terdapat musholla yang turut disediakan khas untuk Muslim menunaikan solat. Lokasi yang berdekatan dengan persisiran pantai sangat menarik untuk lihat. Selesai je makan dekat Jeju Onuii ni kami terus pulang ke hotel untuk mengemas barang sebelum pulang esok.

1st July 2019

Harini merupakan hari terakhir di Jeju, kami check out dari hotel pada jam 10.00am. Sempat la jugak singgah ke Hamdeok Beach (GPS: 7283989). Diberi gelaran sebagai “The Maldives of Korea That Embraces the Emerald Green Water”. Pantai yang menjadi tarikan orang ramai ketika musim panas. Di sini korang akan disajikan dengan pemandangan air yang menghijau di tengah laut. Di sini juga terdapat café2 hipster yang bersepah di tepi2 jalan. Selesai snap apa yang patut, kami meneruskan perjalanan untuk memulangkan kereta sewa ke AJ Rent A Car.

Selesai pemulangan kereta, kami bergegas pula untuk mengambil bus shuttle ke airport. Sedang menunggu bus, tetiba baru perasan yang internet terputus. Bila check, modem wifi takde dekat kami berdua. Ah sudah!!! Musibat apa yang bakal terjadi ni. Disebabkan nak bergegas check in sebab risau orang terlalu ramai masa beratur, maka kami meneruskan perjalanan ke airport. Setibanya kami di airport, kami terus berbaris untuk check in luggage. Masuk je luggage, pegawai airport memaklumkan untuk stay sekejap bagi membuat pengesahan barang. Lama jugak kami tunggu, sampai satu tahap Cik Fazz ajak adik untuk pergi semula ke AJ untuk mencari modem wifi. Elok baru nak pusing, dengar nama Cik Fazz kena panggil.

Ah sudah, musibat apa lagi yang menanti kat dalam tuh. Cik Fazz pun masuk la kat dalam bilik khas untuk membuat pengesahan. Rupa2nya Cik Fazz tersimpan Go-Pro dekat poket backpack. Pegawai kastam meminta Cik Fazz untuk hand-carry Go-Pro tersebut. Selesai isi borang pengesahan, kami meneruskan perjalanan ke AJ semula untuk misi mencari modem wifi yang dijangka tercicir di dalam kerata. Sesampainya kami di AJ, terus kami buat aduan dan mereka membuat proses mencari. Akan tetapi semuanya hampa belaka kerana kereta tersebut telah disewakan kepada pelanggan lain. Maka kami pulang ke Malaysia dengan kehampaan. Lalu kami pergi semula ke airport untuk check in diri kami pulak. Masuk je dalam lepas check in, kami mencari kawasan untuk solat. Kami jumpa Nursing Room, maka kami tumpang solat di situ. Solat selagi boleh!!! Sampai je dekat KLIA2, Cik Fazz terus pergi ke kaunter Roaming Man untuk membuat bayaran ganti rugi sebanyak RM350. Selamat la terbang duit kami berdua akibat kecuaian diri sendiri. Semoga menjadi iktibar di kemudian hari.

Dengan ini, maka berakhirlah pengembaraan Cik Fazz dan adik di bumi Korea Jeju selama 8 hari 7 malam. Macam2 pengalaman berharga dapat melalui pengembaraan ini. Suka, duka, hampa, gembira, sedih, kenyang, penat dan segala jenis perasaan dapat dirasai. Nasihat Cik Fazz, pergilah berkelana di muka bumi Allah ini untuk melihat keindahan ciptaan Allah dan belajar budaya hidup orang luar. Juga dengan mengembara kita dapat melihat diri sendiri bagaimana mencari makanan yang diyakini untuk di makan? Bagaimana nak solat jika tiada ruang khas? Malu bertanya sesat tak jalan? Dan macam2 lagi ilmu yang kita tidak dapat jika hanya duduk di rumah tanpa keluar dari kepompong kita.

Dengan ini, Cik Faz mengucapkan jutaa terima kasih kepada blogger2 yang telah berkongsi segala tips ke Jeju. Warga FB Road To Korea yang banyak berkongsi rahsia dan tips yang berguna. Tidak dilupai kepada admin website Visit Jeju yang banyak membantu. Turut tidak dilupai admin FB Halal Korea yang selalu membantu sepanjang berada di Jeju untuk bertanyakan perihal halal haram ingredients semua barang yang ingin dibeli. Terima kasih untuk semua yang banyak membantu. Cik Fazz share kan juga itinerary sepanjang kami di Jeju Island. Diharapkan dapat memberi manfaat kepada korang semua.

Akhir kalam, assalamualaikum wbt dan selamat membaca korang… xoxo