Pada hari ini, Cik Fazz akan berkongsi maklumat mengenai negeri Melaka. Seperti yang anda semua ketahui, Melaka merupakan sebuah negeri warisan dunia. Melaka telah diwartakan sebagai warisan UNESCO pada tarikh 7 Julai 2008. 1 Ogos 2008 pula merupakan perayaan atau sambutan bagi pengisytiharaan Melaka sebagai bandaraya bersejarah dunia. Kita boleh lawati website http://whc.unesco.org/en/list/1223 untuk membaca maklumat mengenai Melaka di mata dunia.

Disamping itu, Cik Fazz nak berkongsi pengalaman Cik Fazz bercuti di Melaka bersama-sama geng Cik Fazz. Macam biasa, Cik Fazz and The Gang masih mengekalkan jenis percutian bajet. Sebabnya, Melaka ni bukanlah besar mana kan. So, percutian bajet memang sangat bersesuaian. Cik Fazz and The Gang bercuti selama 2 hari sahaja di Melaka.

Disebabkan Cik Fazz mempunyai sahabat yang mempunyai perniagaan homestay, jadi Cik Fazz and The Gang menetap di homestay tersebut. Homestay ini diberi nama Angsana Homestay. Dengan harga yang berpatutan, kami memang tersangat selesa tinggal di homestay ini. Anda semua boleh lawati http://angsanahomestays.blogspot.com/2013/03/selamat-datang-ke-angsana-homestay_13.html untuk keterangan lanjut mengenai homestay tersebut mahupun menempah homestay tersebut.

Cik Fazz and The Gang bertolak dari sini lepas waktu kerja pada hari Jumaat yang mulia. Perjalanan ke Melaka mengambil masa 2 jam lebih ditambah pula dengan jammed di highway. Kami tiba di Melaka pada jam 10.00 malam. Kemudian kami makan malam di Restoran Asam Pedas Claypot. Di restoran ini Cik Fazz and The Gang menikmati AsamPedas yang dihidangkan di dalam claypot. Boleh tahan rasa asam pedas kat restoran ni.

Setelah kenyang, Cik Fazz and The Gang meneruskan perjalanan ke Jonker Walk yang terletak tak jauh dari tempat kami menjamu selera tadi. Pada pengetahuan Cik Fazz, Jonker Walk ni merupakan syurga bagi pengumpul barangan antik. Barangan antik di Jonker Walk ini ada yang ditemui seawal 300 tahun serta boleh didapati dalam pelbagai koleksi yang menarik dan mempunyai sejarah yang tersendiri dan juga misteri. Selepas kami berjalan-jalan di Jonker Walk, kami terus pulang ke homestay untuk berehat dan tidak sabar untuk meneruskan pengembaraan kami pada keesokan harinya.

Hari kedua, Cik Fazz and The Gang keluar rumah agak lambat. Kami keluar waktu makan tengahari terus kerana kami ingin makan di Jeti Merlimau. Di situ terdapat sebuah kedai makan kecil yang beroperasi untuk para nelayan di jeti tersebut. Di kedai ini, ownernya ada menjual Asam Pedas Ori yang memang kita tak jumpa ditempat lain. Asam pedas di sini memang sedap sehingga menjilat pinggan la habaq hang… hehehe Di sini juga, harga asam pedas yang paling murah Cik Fazz and The Gang pernah jumpa. Bayangkan harga seketul ikan pari asam pedas, Cik Fazz hanya perlu membayar RM3.00 sahaja.. Terlampau murah bagi Cik Fazz and The Gang. Memang tak kan jumpa kat tempat lain lah.

Setelah Cik Fazz and The Gang kekenyangan, kami meneruskan perjalan ke Perigi Portugis terletak berhampiran Makam Tun Teja di Kampung Pengkalan Samak. Lokasi Perigi Portugis hanya 5 minit memandu dari pekan Merlimau. Menurut sejarah, perigi ini digali oleh tentera Portugis ketika pemerintahan Portugis di Melaka selama 130 tahun. Sultan Mahmud Syah melarikan diri ke Johor selepas kejatuhan Dinasti Melaka. Baginda sering menyerang Portugis supaya mendapatkan semula Melaka. Askar-askar telah ditempatkan di sana untuk melindungi Merlimau dari serangan musuh. Itulah serba sedikit mengenai Perigi Portugis.

Seterusnya, Cik Fazz and The Gang menuju ke destinasi seterusnya iaitu Menara Taming Sari. Tiket masuk berharga RM10.00 untuk pelancong tempatan dan RM20.00 untuk pelancong asing. Harga yang agak berpatutan pada pandangan Cik Fazz and The Gang. Dari ketinggian 80 meter, menara ini menawarkan pemandangan yang menakjubkan. Antara tempat-tempat Warisan Dunia UNESCO yang kelihatan dari jauh adalah seperti Kemerdekaan Memorial Building, Muzium Samudra dan kapal Flor De La Mar, Dataran Pahlawan, Masjid Pulau Selat, Pulau Besar dan Selat Melaka. Selain itu, kita juga akan melihat pembangunan yang pesat di negeri Melaka ini.

Setelah puas melihat segenap pelusuk kawasan Melaka yang dapat dilihat dari ketinggian 80 meter, Cik Fazz and The Gang menuju ke muzium-muzium yang berada di sekitar Menara Taming Sari seperti Muzium Samudra dan beberapa lagi muzium yang Cik Fazz lupa namanya. Harga-harga tiket untuk memasuki muzium-muzium tersangatlah murah dan berbaloi. Memang puaslah Cik Fazz and  The Gang keluar masuk muzium satu hari ni.

Setelah puas Cik Fazz and The Gang berjoli di dalam semua muzium yang berdekatan, kami menuju ke salah satu bazaar menjual barangan cenderahati dan makanan. Di situ Cik Fazz and The Gang terus rambang mata kerana terdapat banyak barangan yang murah-murah serta menarik. Setelah puas berbelanja, kami meneruskan pengembaraan untuk mencari Coconut Shake Ori yang sangat popular di Melaka iaitu Coconut Shake Pantai Klebang!!! Memang tak boleh disangkal lagi, coconut shake di sini memang sangat sedap… Rasa macam nak beli dengan taukenya sekali. Nampak tak propa disitu…?? Hehehe

Program seterusnya adalah menaiki Melaka River Cruise yang menyelusuri sepanjang sungai Melaka. Harga untuk menaiki bot ini adalah RM10.00 untuk warga Malaysia dan RM15.00 untuk pelancong asing. Suasana malam adalah masa paling bagus untuk menikmati perlayaran selama kira-kira 45 minit ini. Bot ini akan menyelusuri sungai yang dibentengi dengan bangunan-bangunan yang menarik untuk dihayati. Setelah penat seharian berjalan tanpa henti, pada malam ini kami pulang awal untuk berehat. Esok merupakan hari terakhir di Melaka, dan kami akan melawat beberapa tempat lagi sebelum balik ke Selangor.

Hari terakhir Cik Fazz and The Gang di Melaka, kami melawati Taman Buaya dan menaiki kereta lembu. Harga tiket untuk masuk ke dalam zoo Melaka dan Taman Buaya adalah sebanyak RM 15.00. Manakala menaiki kereta lembu sebanyak RM15 juga. Memang sangat mencabar semasa menaiki kereta lembu tersebut. Rasa macam nak roboh je tempat membawa penumpang itu. Tapi bagi kami, Cik Fazz and The Gang tiada yang mustahil untuk dicuba dan memang tidak rugi untuk mencuba kerana benda ini sangat menarik untuk dicuba.

Sampai di sini sajalah destinasi bajet Cik Fazz and The Gang di negeri Melaka yang bersejarah. Berbanggalah kita dengan sejarah Negara kita ini. Jika tiada sejarah masa lalu, kita tidak mungkin akan menjadi hebat seperti sekarang. Sekian, semoga jumpa lagi pada destinasi bajet yang lain. Adios…

Antara gambar-gambar yang sempat dirakam…