Wanita solehah adalah wanita yang paling taat kepada Allah. Dia sentiasa menyerahkan segala urusan hidupnya kepada hukum dan syariat Allah. Dia menjadikan Al-Quran dan Al-Hadis sebagai sumber hukum dalam seluruh aspek kehidupannya. Ibadahnya baik dan memiliki akhlak serta budi peketi yang mulia.

Tidak mempnyai hobi berdusta, mengumpat  dan riak. Berbuat baik dan berbakti kepada orang tuanya. Senantiasa mendoakan ibu bapanya, menghormati mereka, menjaga dan melindungi kedua – duanya.  Dia taat kepada suaminya. Menjaga harta suaminya mendidik anak-anaknya dengan kehidupan yang islamik.

Hati akan tenang apabila meninggalkanya untuk pergi bekerja. Dia melayani suaminya dengan baik, berhias hanya untuk suaminya, pandai membangkitkan dan memotivasi suaminya untuk berjuang membela agama Allah. Dia tidak bermewah- mewah dengan dunia, tawadduk dalam bersikap sederhana. Kesabarannya luar biasa atas janji-janji Allah, dia tidak berhenti belajar untuk mencari bekal hidupnya.


“Dan dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita sholehah”. (HR. Muslim). Dialah bidadari bumi, dialah wanita solehah yang keberadaan dirinya lebih baik dan bererti dari seluruh isi alam ini.

0 comments: