1. MINAT YANG SAMA : PILIHLAH SAHABAT YANG MEMILIKI MINAT DAN KEGEMARAN YANG SAMA KERANA MUDAH UNTUK KAMU SALING BERKONGSI SESUATU DAN KESUKAAN DAN KEGEMRAN BERSAMA-SAMA.


2. HORMAT-MENGHORMATI : SALING HORMAT-MENGHORMATI PENDAPAT DAN PANDANNGAN ANTARA SATU SAMA LAIN. SEKIRANYA KAMU INGIN ORANG LAIN MENGHORMATI KAMU, KAMULAH YANG PERLU MEMULAKANNYA TERLEBIH DAHULU.


3. TERIMA SEADANYA : TERIMA KEKURANGAN DAN KELEBIHAN YANG ADA DALAM DIRI SAHABAT DENGAN HATI YANG TEBUKA.


4. SALING MENGHARGAI : HARGAI JASA DAN PENGORBANAN YANG TELAH DIBERIKAN OLEH SEORANG SAHABAT.


5. PERUNTUKAN MASA UNTUK BERSENDIRI : SETIAP INDIVIDU DI DUNIA INI TERNYATA MEMERLUKAN WAKTU UNTUK MENYENDIRI. BEGITU JUGA DALAM BERSAHABAT. BERSAHABAT BUKAN BERERTI KAMU BERKEPIT UNTUK 24 JAM. SEBALIKNYA HORMATI PRIVASI SAHABAT ANDA.


6. KOMUNIKASI DUA HALA : JANGAN ANGGAP SESIAPA SAHAJA BOLEH MENTAFSIR APA YANG TERLINTAS DALAM FIKIRAN KAMU. SEBALIKNYA KAMU PERLU MELUAHKANNYA DENGAN PERKATAAN LEBIH-LEBIH LAGI SEKIRANYA BERLAKU SESUATU SALAH FAHAM DI ANTARA KAMU DENGAN SAHABAT.


7. BIJAK MENGIMBANGI EMOSI : JANGAN BIARKAN FAKTOR STRES MEMPENGARUHI DIRI KAMU SEHINGGA MENJEJASKAN PERSAHABATAN. KAMU PERLU BIJAK MENGIMBANGI EMOSI AGAR TIDAK MENCAMPURADUKKAN ANTARA MASALAH PERIBADI ATAU TEMPAT KERJA DALAM HUBUNGAN PERSAHABATAN.


8. CONTOH-MENCONTOHI : ELAK DARIPADA PERASAAN DENGKI, SEBALIKNYA KAMU DAN SAHABAT PERLU SALING KAGUM-MENGAGUMI ANTARA SATU SAMA LAIN.


9. JANGAN MENGATA : JANGAN JADI TALAM DUA MUKA. LAIN DI DEPAN LAIN PULA DI BELAKANG. SEBALIKNYA DALAM PERSAHABATAN, MASING-MASING PERLU MEMILIKI SIFAT JUJUR DAN JANGAN BERTINDAK “KAWAN MAKAN KAWAN”.


10. SOPAN DALAM PERTUTURAN : BERSAHABAT BUKAN BERMAKNA KAMU BERHAK BERKATA APA-APA SAHAJA. SEBALIKNYA KAMU PERLU MEMILIH KATA-KATA YANG SOPAN DAN BIJAKSANA DALAM PERTUTURAN. BARULAH MASING-MASING RASA DIHARGAI.


11. SALING MEMBERI KEBEBASAN : JANGAN KONGKONG ATAU SEKAT KEBEBASAN SAHABAT. BERSAHABAT BUKAN BERERTI KAMU BERHAK MENENTUKAN SEGALA-GALANYA BUAT SI SAHABAT. MASING-MASING SUDAH TENTU MEMILIKI KEGEMARAN DAN KEBENCIAN MASING-MASING. UNTUK MENJADI SAHABAT YANG BAIK, PASTIKAN KAMU MENGETAHUI BATAS-BATASAN TERTENTU.

0 comments: