Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat adalah dosa besar dan malahan lebih hina daripada khinzir. Betapa hinanya kita kalau meninggalkan solat seperti yang dikisahkan pada zaman Nabi Musa as. Begini kisahnya, pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yang sudah berumahtangga, dia tiada zuriat, lalu terdetik dalam hati dia (nazar), "Kalau aku dapat anak, aku akan minum air kencing anjing hitam." Nak dijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil dan melahirkan anak. Apabila dah dapat anak, lelaki ni pun runsinglah. Dia dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam. Syariat pada zaman Nabi Musa berbeza dengan syariat yang turun untuk umat Nabi Muhammad. Kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yang haram, maka tak payah buat tapi kena denda (dam) atau sedekah. Tapi kalau zaman Nabi Musa, barang siapa bernazar, walaupun haram tetap kena laksanakan nazar tu. Lalu, si lelaki yang baru mendapat anak, dengan susah hatinya pergilah bertemu dengan Nabi Allah Musa dan menceritakan segala yang terjadi ke atas dirinya.

Lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu tak perlu minum air kencing anjing hitam tetapi akan minum air yang lebih hina dari air kencing anjing hitam. Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut untuk pergi menadah air yang jatuh dari bumbung rumah orang yang meninggalkan solat dan minum air tu. Lelaki itu pun senang hati, menjalankan apa yang diperintahkan oleh Nabi Musa tadi. Lihatlah, betapa hinanya orang yang meninggalkan solat, sampai dikatakan air yang jatuh dari bumbung rumahnya, lebih hina dari air kencing anjing hitam. Itu baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi. Menyentuh bab air tangan, selalu kita suka makan masakan ibu/isteri kita.

Jadi, kepada muslimat sekalian, peliharalah solat kerana kalau meninggalkan solat (kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan; nasi, dsb. Anak-anak, suami pula yang akan makan makanan yang dimasak. Takkan nak biarkan suami dan anak-anak gelap hati minum air tangan orang tinggalkan solat. Tak gamak kan?

Tapi lain pula halnya dengan kita ni. Pagi petang, mamak! Teh tarik satu, roti canai satu. Ada pulak segelintir tukang masak yang tak solat. Kita pun makan bekas air tangan dia..Gelaplah hati kita, sebab tu liat nak buat kerja-kerja yang baik. Hati² apa yang kita makan. Betapa beratnya amalan solat ni hatta Allah syariatkan solat kepada Nabi Muhammad melalui Isra' Mikraj sedangkan kewajipan-kewajipan lain memadai diutus melalui Jibril as. Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kepada Saidina Ali (dan untuk umat Islam), "As-solah as Solah wa amalakat aimanukum". Maknanya, "Solat, solat jangan sekali kamu abaikan dan peliharalah orang-orang yang lemah di bawah tanggunganmu..

Izinkanlah untuk aku duduk bersinggah

Dan menghirup sisa malam tanpa cahaya

Barangkali ini bukan tempat terakhir

Aku harus terbang pergi dalam gelita

Di saat ini ketika ini

Mana temanku dulu memayungku

Hati bersedih sekelip mata

Hilang semuanya sebatang kara

Baru kini aku sedar letak diriku

Musafir lara berkelana dalam ujian

Aku musafir di bumi cinta

Yang sedang luka bergelora

Tanpa perlindungan dilambung badai

Dipukul resah entah ke mana

Aku ini bukan malang bukan terbuang

Sebenarnya aku dalam persimpangan jalan hidupku

Ku berdoa, pengakhiran hidup biar tenteram

Walau telah jenuh aku lewati

Onak ranjau lembah bara

Datang dan pergi terjatuh tersadung

Lalu kubangkit semula mencari Nya

KepadaMu... Pada Mu jua

Aku berserah aku bersujud

Aku berserah Oh Tuhanku...

Di saat ini ketika ini

Mana temanku dulu memayungku



A companion loves some agreeable qualities
which a man may possess, but a friend loves
the man himself.

A faithful friend is the medicine of life.


A friend hears the song in my heart and sings
it to me when my memory fails.


A friend is a person with whom I may be sincere.


A friend is a present you give yourself.


A friend is one who knows us, but loves us anyway.


A friend loves at all times.


A friend who cannot at a pinch remember a
thing or two that never happened is as bad
as one who does not know how to forget.


A good friend is my nearest relation.


A tree is known by its fruit; a man by his deeds.
A good deed is never lost; he who sows courtesy
reaps friendship, and he who plants kindness
gathers love.


A true friend is someone who is there for you
when hed rather be anywhere else.


Every man passes his life in the search after friendship.


Friends are the sunshine of life."


Friendship is a strong and habitual inclination
in two persons to promote the good and happiness
of one another.


Friendship is essentially a partnership.


Friendship is Love without his wings!"


Friendship makes prosperity more brilliant,
and lightens adversity by dividing and sharing it.


Friendship multiplies the good of life and
divides the evil.


Friendship needs no words...
Saat gembira tertawa
Saat berduka kita sama-sama
Duduk bermuram durja
Kita saling memerlukan
Menghormati satu ikatan
Itulah...
Ertinya persahabatan
Ada kalanya terkasar bahasa
Tapi kita saling memaafinya
Pahit manis kecapi bersama
Bersatu hadapi segala
Bersamalah teman
Kita hargai
Mahkota suci
Bersamalah teman
Kita harungi
Istana erti persahabatan
Saat gembira tertawa
Saat berduka kita sama-sama
Duduk bermuram durja
Kita saling memerlukan
Menghormati satu ikatan
Itulah...
Ertinya persahabatan
Berkekalanlah hendaknya
Kemesraan diantara kita
Seandainya tak lagi bersama
Semat kenangan mengusik jiwa
Bersamalah teman
Kita hargai
Mahkota suci
Bersamalah teman
Kita harungi
Istana erti persahabatan